2018-11-27 06:00Press release

Ny sökmotor skänker pengar till cancerforskning

Fabian Bolin, Nora Bavey and Sebastian Hermelin. Fabian Bolin, Nora Bavey and Sebastian Hermelin.

Idag lanserar WarOnCancers sökmotor som gör det möjligt att bidra till cancerforskningen med ett klick. Search by WarOnCancer lanseras i samarbete med Microsoft och donerar 80 % av överskottet till forskning för att förebygga cancer. – Det har aldrig varit lättare att stötta cancerforskningen, säger VD:n Fabian Bolin.

Nu kan du bidra till cancerforskningen med ett klick. Search By WarOnCancer är sökmotorn där 80 procent av överskottet doneras till World Cancer Research Fund International, WCRF, en ideell organisation som samlar cancerförebyggande arbete världen över.

- Det har aldrig varit lättare att stötta cancerforskningen. WarOnCancer startades som ett socialt nätverk för att inspirera och sammanföra aktörer som på olika sätt arbetar för att motverka cancer. Nu kan alla driva forskningen framåt genom något så enkelt som att göra sina sökningar på Search by WarOnCancer, säger Fabian Bolin, VD på WarOnCancer.

World Cancer Research Fund International forskar om cancerprevention, och är världsledande i forskning som handlar om hur hälsosamma kostvanor och fysisk aktivitet kan motverka cancer. Fabian Bolin, som själv diagnostiserades med leukemi vid 28 års ålder, hoppas att fler ska få kunskap om hur cancerfall kan förhindras.

- Bland det första som händer efter att ha fått ett cancerbesked är att du ställer dig frågan vad som kommer hända med ditt liv och din vardag. Sjukvården har idag inga svar på den akuta frågan, trots att vi vet att hälsosam kost och träning kan påskynda tillfrisknandet och minska risken för återfall, berättar han.

Mer om sökmotorn

Search By WarOnCancer är en sökmotor som genererar pengar till cancerforskningen vid sökningar i en plugin till webbläsaren Google Chrome eller genom sökmotorn https://search.waroncancer.com/. Likt de flesta stora sökmotorerna visar Search by WarOnCancer annonser tillsammans med sökresultatet, och när du klickar på en annons genereras intäkter. Dessa intäkter går sedan till World Cancer Research Fund Internationals.

Liknande sökmotor har samlat in 70 miljoner

Search by WarOnCancer lanseras i samarbete med Microsoft och Bing. Sedan tidigare har Microsoft ett liknande samarbete med miljöorganisationen Ecosia. Sedan 2009 har det genererat närmare 70 miljoner kronor i intäkter och 40 miljoner planterade träd.

Om WarOnCancer

WarOnCancer AB, ett digitalt hälsovårdsföretag som verkar för att förbättra mental hälsa hos människor som på olika sätt blir påverkade av cancer – patienter, anhöriga och överlevare. WarOnCancer startades 2015 när Fabian Bolin diagnostiserades med leukemi och insåg att det saknades ett utrymme att prata om sina erfarenheter och upplevelser av cancer.

Nora Bavey, Head of Marketing på WarOnCancer.

+ 46 (0) 764 136 906

nora@waroncancer.com

About WarOnCancer AB

WarOnCancer is a digital health company on a mission to improve mental health problem for everyone affected by cancer. The company is currently developing a social network for patients, survivors and loved ones - a niche community for cancer - through which it aims to become a global provider of patient-reported data to the biopharmaceutical and healthcare industry.

Nora Bavey
Head of Marketing